tirsdag den 6. august 2013

De forskellige holdninger til amning

Caroline havde besøg af sundhedsplejersken i dag, og vi snakkede blandt andet om amning. Jeg fortalte at mit nye mål var at amme i 2 år på baggrund af WHO's anbefalinger. Til det svarede hun at det sikkert var godt nok i u lande, hvor der ikke er nok næring i maden. Men at det er hendes overbevisning at der ikke er nogen ernæringsmæssig grund til at amme efter hun er blevet et år. Derudover sagde hun at det vil være fint hvis jeg stoppede nu.

Det viste sig så at lillepigen havde trøske, og skulle have medicin. Da jeg hentede det på apoteket snakkede jeg med en sød dame bag disken. Hun havde en dreng på halvandet, som hun havde ammet i 14 mdr, og hun mente at amning var det bedste man kunne give et barn. Hun synes det var flot jeg har ammet så længe, og jeg skulle bare fortsætte.

Jeg synes det er spøjst at der er så forskellige holdninger til amning. Men det viser at der ikke er ens retningslinier, og at der skal arbejdes med at få info ud i samfundet. For der er ernæringsmæssige fordele ved at amme efter de er blevet et år. Mælken indeholder jo stadig en masse gode vitaminer og antistoffer, som barnet kan have glæde af. Derudover er der trøsten i det at sutte og ligge tæt ved mor, som man heller ikke skal undervurdere det vigtige i. Så min holdning er at fortsætte lidt endnu :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar