tirsdag den 21. maj 2013

Amning på Fisketorvet

Var på Fisketorvet i dag med begge børn, og jeg må sige at jeg blev overrasket over den måde de har valgt at indrette deres babylounge, som de kalder den.
Oppe på anden sal, der kan man gå ind imellem to butikker igennem en smal gang. Der kommer man til toiletter og handikaptoiletter med puslefaciliteter. Men hvis man vælger at gå længere ind bag ved, så kommer man til deres babylounge.

Her ser man først en skydedør, der går op ved den mindste form for bevægelse foran. Ikke godt når man har en ivrig løbende 4 årig med sig. Bag døren er en anden dør, der gemmer på et stort toilet, med to wc. Et til voksne og et til børn. Drejer man i stedet lidt til venstre, så kommer man ind i et stort rum med pusleborde og nogle ammebåse. Det skal næsten ses, for det er godt nok svært at forklare. Det er en bås med en stol og et forhæng. Lidt ala små prøverum i en tøjbutik. Her skal ammende mødre så gemmes væk mens de giver deres små børn mad.

Jeg ved ikke helt jeg synes om det. Umiddelbart virker det jo som et rigtig godt sted med billeder på væggene, fisk og hygge. Men jo mere jeg tænker over det, jo mere kan jeg ikke lide det. For det første er det gemt helt væk på anden sal. Dvs bliver baby sulten mens man er i en butik på første sal, så skal man godt nok gå langt med en ked baby. Og så de der båse. Når man sidder derinde og kigger på et maleri af nogle dyr, så får man en følelse af at man er lukket ude af fælleskabet. Man er gemt væk bag et forhæng, som om det man gør og viser er på samme niveau som nøgenhed. Man skulle ellers tro at de andre brugere af en babylounge kunne tåle at se et bryst. Derudover var der intet til storebror. Han kedede sig bravt derinde. Det sjoveste han kunne finde på var at lege titte bøh med de andre ammende mødre, til stor irritation for de andre.

Hvis den der babylounge skulle blive bedre, så skulle den først og fremmest flyttes. Jeg valgte at amme i h&m på gulvet, fordi jeg konkluderede at det ville tage for lang tid at gå op til båsene, i forhold til at min baby spiser på et minut. Desuden fik jeg mindst 5 smil fra kunder og et enkelt smil af en ekspedient, selv om jeg sad i deres udstilling lige ved siden af skiltet med "forbudt at betræde udstillingen".

3 kommentarer:

  1. Tak for din blog som jeg fandt gennem sb. Det er hyggeligt at følge med.

    Jeg kommer ofte på Fisketorvet, bor tæt på, og nøj hvor har jeg været sur over de båse man skulle gemmes væk i når man ammer. Vil bare lige pippe, at hvis man går forbi dem, finder man et hyggeligt lille rum med sofa, mikroovn og store vinduer med udsigt. Godt skjult, men bedre end båsene :)

    SvarSlet
  2. Tak for de søde ord.

    Ja, jeg glemte at få et billede af rummet, og har åbenbart også glemt at skrive om det. Knægten var nemlig glad for sofaen til at sidde og spille telefon, mens jeg ammede.
    Tak fordi du skrev om rummet, så det også kunne blive nævnt :-)

    Mvh

    SvarSlet
  3. Hej Ea

    Hvor er det fint med rummet. Jeg arbejder på Aalborg bibliotekerne og vil gerne have lov til at bruge det øverste billede i vores program. Må jeg det? billedet skal bare bruges til at illustrere en række arrangementer der hedder "PRØVERUM" hvor unge kunstnere og forfattere kan komme ind på biblioteket og prøve det materiale af inden de for alvor begynder at optræde med det.

    Håber det er ok.

    vh Jørgen Dissing Nørgaard, jdin-kultur@aalborg.dk, 2182 1327

    SvarSlet